Hyggeligt mad- og designmarked i Skagen
Her i weekenden var jeg på en dejlig gastronomisk weekend i Skagen. Den primære anledning til besøget var, at Skagen Turistbureau havde inviteret mig og Line (min søde kone) til at besøge Skagen Food og Design Marked, som løb af stablen denne weekend i august for 8. år i træk. Markedet bød på masser af stande med små nordjyske fødevareproducenter, og arrangementet var en del af Visit Nordjyllands såkaldte Smagedage. Her kunne man rigtigt smage på massevis af lækkerier og få sig en lille snak med alle de ultraengagerede stadeholdere, der alle brændte intenst for at fortælle om netop deres særlige produkter – og det var sjovt, for der var både mange lækre hapsere og sjove historier i blandt.
Den søde dame fra Mjødgaard (fik desværre ikke fat i hendes navn) fortalte engageret og levende om mjød. På Mjødgård på Mols laver de Mjød efter gamle traditioner, men med en helt anden smag end det sukkersøde stads, som nogle af mine nørdede vikinge-venner ellers har serveret for mig. Mjødet fra Mjødgård er langt tørrere i smagen og minder en del sherry. Ud over den rene mjød laver de blandt andet også en dejlig sommerlig sag med hyldeblomst.
Og lad os så lige slå én ting fast: Mjød har ikke noget med øl at gøre og skal ikke blandes op med øl. Mjød er vin lavet på gæret honningvand.
Hyben er så dejlig nordisk og kan bruges som andet end kløpulver. Blandt andet syltet, som marmelade eller i nogle virkelig gode chutneys med et godt krydret spark.
En af de sjoveste møder på markedet var med denne dame fra Blokhus Salt, der med store entusiasme fortalte om deres særlige sydesalt. Modsat fx saltet fra Læsø, der bliver lavet med masser af brænde, bliver saltet ved Blokhus udelukkende lavet med solenergi fra en flok solfangere på gården. Og det var ikke kun historien, der var god – det var de lækre kryddersalte også, som de producerer med bl.a. løvstikke eller brændenælder.
Havtorn er jo her og alle vegne i det ny nordiske køkken – nogen gange med stor succes, og andre gange med knap så stor succes. Men i denne her sennep har det sin berettigelse, og har taler vi om et virkeligt dejligt møde mellem det stærke fra sennep og det sur-søde fra havtorn.
Disse marcipanbrød er inspireret af de kinesiske fortune cookies. Her får hvert stykke følgeskab af et lille sødt citat fra et HC Andersen-eventyr.
Markedet i Skagen bød også på et såkaldt madteater – der dog ikke mindede ret meget om det, Madeleine tidligere har lavet i København (se min anmeldelse af Madeleines Madteater). Men i denne udgave fortalte køkkenchefen fra Skallerup Seaside Resort (tåbeligt nyt navn for det gamle Skallerup Klit) om udviklingen i den danske gastronomi de senere år og bød på smagsprøver, hvor man kunne smage forskellene på elendige industriprodukter og gode håndværksprodukter. Således mødte rød trestjernet salami en salami fra Slagter Munch i Skagen, en flad literis mødte en økologisk is fra Thy, og Odense chokoladeknapper mødte en kvalitetschokolade med en ordentlig kakaoprocent.
Det var ikke fordi et madøre som mig lærte så meget i madteatret, men jeg tror mange af de fremmødte fik en lille øjenåbner.
Mikkel Bækgaards Madblog var inviteret til Skagen af Skagen Turistbureau og Visit Nordjylland i anledning af de nordjyske smagedage.
Vi besøgte også Restaurant De 2 Have, som du kan læse min anmeldelse af her og Restaurant Drachmann på Color Hotel, som du kan læse min anmeldelse af her.
Blot til orientering!
Skallerup Klit har valgt andet navn, da nyhedsbreve indeholdende ordet “klit” bliver blokeret af diverse spam filtre, grundet mistanke om seksuelt indhold.
– Så navneændringen til Skallerup Seaside Resort, er hvor fjollet det end måtte lyde, et nødtvunget valg.
Vh Odd.
Det giver selvfølgelig god mening, omend det ikke forklarer, hvorfor man vælger et (i mine egne) ret intetsigende engelsk navn, der lugter mere af Mallorca end ferie i DK …